ΕΠΙΣΚΕΨΗ

 

 

 

Στο ΚΕΝΤΡΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΑΡΧΑΝΩΝ

 

Μας υποδέχτηκε η κ. Ειρήνη Μπαγιάτη, εκπαιδευτικός του ΚΠΕ Αρχανών, που μίλησε στα παιδιά για τη βιοποικιλότητα της Κρήτης με έμφαση στην εξαφάνιση των αρπακτικών πουλιών.

«Η Κρήτη, μια περιοχή με πλούσια βιοποικιλότητα, φιλοξενεί σημαντικούς πληθυσμούς αρπακτικών πουλιών τόσο σε εθνικό, όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Ένα ποσοστό 6% του θανάτου αρπακτικών πουλιών αποδίδεται στη χρήση δηλητηριασμένων δολωμάτων, σύμφωνα με στοιχεία του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Κρήτης. Παλιό-τερα στη Μεσσαρά είχαν καταγραφεί μαζικοί θάνατοι αρπακτικών πουλιών μετά από αεροψεκασμούς.

Η εντατική παραγωγή παρασιτοκτόνων άρχισε μετά το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, προκειμένου να εξοντωθεί μια ποικιλία οργανισμών που έβλαπταν τις καλλιέργειες. Τα παρασιτοκτόνα είναι από τις πιο ρυπογόνες ουσίες στη γη. Διοχετεύονται σε μεγάλες ποσότητες στο περιβάλλον από ποικίλες ανθρώπινες δραστηριότητες (γεωργία, βιομηχανία, οικιακά απορρίμματα κ.ά.) και καθώς διασπώνται πολύ αργά σε αβλαβείς, παραμένουν εκεί για πολλά χρόνια.

Τα φυτά όταν απορροφήσουν παρασιτοκτόνα, ακόμη και σε ελάχιστες ποσότητες, δύσκολα μπορούν να τα αποβάλλουν. Καθώς αλληλοτρώγονται οι οργανισμοί στη φύση, τα παρασιτοκτόνα μεταφέρονται από τα φυτά στα φυτοφάγα ζώα και από τα τελευταία στα σαρκοφάγα και φυσικά στον ίδιο τον άνθρωπο. Ο άνθρωπος και τα μεγάλα σαρκοφάγα, μπορεί στη διάρκεια της ζωής τους να προσλάβουν μια εξοντωτική δόση αυτών των ουσιών. Ένα γεράκι, για παράδειγμα, τρέφεται με εκατό πουλιά, αυτά με τη σειρά τους με ένα εκατομμύριο έντομα και τα τελευταία με εκατομμύρια ραντισμένα φυτά. Το γεράκι θα προσλάβει συνεπώς εκατομμύρια φορές μεγαλύτερη δόση του παρασιτοκτόνου από όση απορροφά ένα μεμονωμένο φυτό και εκατονταπλάσια από ένα πουλί. Αν λάβουμε υπόψη ότι ο αριθμός των μεγάλων σαρκοφάγων στη φύση είναι μικρότερος σε σχέση με τα φυτά ή τα φυτοφάγα, καταλαβαίνουμε ότι ο κίνδυνος εξαφάνισής τους είναι μεγάλος.»

Το πρόγραμμα, για να είναι ευχάριστο στα παιδιά, περιελάμβανε παρουσίαση με σκίτσα, φωτογραφίες, σκιτσογραφίες εννοιών, γελοιογραφίες και εκπαιδευτικές δραστηριότητες με μορφή παιχνιδιού. Έγινε επίσης αναφορά και σε άλλες τοξικές ουσίες που συσσωρεύονται στους οργανισμούς. Ακολούθησε συζήτηση με τα παιδιά για τις δικές τους συνήθειες και πως αυτές επιδεινώνουν αυτή τη μορφή ρύπανσης. Στο τέλος, σε μορφή εκπαιδευτικού παιχνιδιού ασχολήθηκαν με τα βότανα που φυτρώνουν στο Γιούχτα.

 

 

  περιεχόμενα

επόμενη σελίδα